oskar

Jag funderar på det där med människor. För det första:
                                                                           ÄR VI DJUR?
Alltså helt vetenskapligt och enligt darwin är vi ju det och jag tror ju på honom, vetenskapen alltså, darwin också för den delen. Jag tror inte på gud. Verkligen inte. Är jag då ateist? Hmm, nej honom tror jag inte på. För helt emot mina antikristna(inte antikrist) värderingar så tror jag att vi har något. Alltså en inteligens som är större än bara kemi inuti oss. Jag tror ändå på att jag är jag och inte vågor i universum. Jag tror ju faktiskt att kärlek är just det och inte bara mina inre instinkter för att föröka mig(vilka såklart också finns)jag 

För det andra:
                                                                       JAG VILL TILL RYSSLAND
Det är väl en sak man kan vara säker på gällande människan att trots att det är vår empati som gör oss annorlunda från djuren så tänker vi alltid på jaget. Och tur är väl det. Ryssland gör mig intresserad. För den grymhet som inte rör mig men ändå berör mig är så tragisk. För när det äntligen är lugnt så leder det till ännu en maktgalen(dock inte alkoholiserad) man. För om alla bara kunde acceptera demokratins regler och lagar så skulle det inte fungera heller.



Jag tror att ondska visar sig i att några bryr sig lite mer om sig själva och lite mindre om andra än oss andra.


Kommentarer
Postat av: baskertomten

rysslandgrejen hängde jag inte med på exakt, eller jag kan dock känna att ryssland känns mystiskt och intressant. och läskigt och lockande. men detta med djur och vi har jag tänkt på sen i förrigår, eller kanske sen jag nämnde det den andra kvällen du var hos mig. jag tänkte också att det som skiljer oss från andra djur är förmågan att känna empati. men det är faktiskt så att många djur känner empati. speciellt apor, men även andra djur. apor är ju närmare oss i släktet, så kanske har vi människor ett mer utpräglat sinne för att känna empati. så vad är egentligen ksillnaden mellan människor och djur? och varför blir man kär i vissa speciella personer, och blir man kär över huvudtaget? jag känner att jag tror mycket på vetenskapen, och om kemikalier, instinkter, drifter osv. men om allt handlade om endast det, så skulle man väl inte känna en sådan kärlek för bara några få individer? eller skulle man det? är det kanske bara drifter som driver oss att älska? eller finns det något mer som ingen kan sätta fingret på? och som ändå inte är religiöst? ojdå, jag som lovat mig att inte tänka mera på detta

2008-01-12 @ 19:29:02
URL: http://baskertomten.blogg.se
Postat av: Olivia

jag tror att vi är djur, fast såna djur utan svans

2008-01-20 @ 11:20:37
URL: http://pisssmyra.blogg.se
Postat av: Hilda

Frågan är om jag någonsin varit där.

2008-01-22 @ 21:23:13
URL: http://tokrolig.blogg.se
Postat av: Hilda

Jag älskar internet det är så jävla kul.

2008-01-22 @ 21:23:52
URL: http://tokrolig.blogg.se
Postat av: elsa

mamma har bott i moskva. hon kan prata ryska. jag ska också lära mig det, hade jag tänkt.

2008-02-07 @ 14:05:34
Postat av: Oskar.. (nr2.. eller 3, äh. Han utan dreads. Den schizofrene(de scizofrena?)

Du är helt enkelt antiteiste precis som lilla mig. Fast måste kalla mig religiös ett tag. Har ju grundat yttrandefrihetsfundamentalismen. Du är varmt välkommen att gå med ;)

Kul att hitta din blogg!

2008-02-25 @ 20:08:09
Postat av: amanda

Trevligt skrivet =)

Aa vi är lika mycket djur som de andra djuren, bara mer egoistiska ;)

2008-03-03 @ 21:49:26
URL: http://endagskaalladjurlevaifrhet.blogg.se
Postat av: Ellen

Jag tänker nog väldigt mycket som du - vetenskap istället för religion men vill ändå ha en tro om att det finns någonting mer än bara kött och blod på oss. Trevligt att få läsa det i något annat än kaosartade tankar (:

2009-01-18 @ 20:05:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0